Over Anja
In de eerste plaats ben ik iemand die niet stil kan staan. Ik zoek altijd uitdagingen en blijf in beweging. Vanaf 2012 ben ik gestopt in het (speciaal) basisonderwijs na 10 jaar lesgegeven te hebben. Ik wilde meer betekenen voor de kinderen. Ik kon niet meer gewoon lesgeven, zonder de kinderen te zien. Ik wilde ze niet laten meedraaien in een systeem, waar ze niet in passen.
Vanaf 2012 ben ik dan ook begonnen als kindercoach en begeleider van leerlingen. Zij kwamen wekelijks bij mij of ik ging naar school. Het werd mij steeds duidelijker dat de meeste kinderen vanuit één oogpunt werden bekeken (en soms ook stempels kregen), terwijl ik altijd kijk vanuit meerdere oogpunten. Ik combineer alle kennis en “zie” het hele kind en geef het vervolgens de handvatten die passend zijn. Ik merkte ook dat we niet vroeg genoeg kunnen beginnen met het zien van kinderen. Hoe mooi is het, als we dit al vanaf de eerste 1000 dagen kunnen doen?
In 2015 heb ik de stap genomen om het spelenderwijs ontwikkelen op de kaart te zetten binnen de kinderopvang met de Coole KIDS Box. Dit zat al jaren in mijn hoofd en moest er gewoonweg uit. De medewerkers begonnen mij steeds vaker te vinden als vraagbaak en ik kreeg dan ook steeds vaker de vraag of ik de teams niet wilde trainen. Eerlijk is eerlijk, dat stukje lesgeven bleef op de achtergrond ook wel kriebelen. In 2018 ben ik hier dan ook mee begonnen. De eerste 1000 dagen, werken met baby’s, ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid herkennen, de meldcode en nog meer. Ook wisten ze mij te vinden als pedagogisch coach. Alles in het teken van de missie.
In 2022 ben ik gevraagd om een box met spelmaterialen te ontwikkelen voor het onderwijs op het gebied van techniek. Dit was voor mij te summier. Als je het doel wil bereiken om meer kinderen in de richting van techniek wil krijgen, moet er meer impact zijn. Dat is dan ook de reden dat ik er een compleet en kant-en-klaar lesprogramma bij heb ontwikkeld. Als voormalig leerkracht wilde ik wel dat het toegankelijk is, zodat je zonder voorkennis en voorbereiding aan de slag kunt. Techniek voor de Klas is geboren…
In 2023 ben ik samen met Chantal Vermeer begonnen met een lesprogramma voor kinderen om zichzelf te leren kennen. Dit doen we door de kinderen de situaties te laten tekenen en zo meer inzicht in zichzelf krijgen. Ik ben Ik….
In 2024 ben ik samen met Adine Faber-Versluis begonnen met Geregeld Geld en het lesprogramma Geld-Wijs. Wij geloven in een wereld waar iedereen de tools en kennis heeft om zijn of haar financiële dromen te verwezenlijken. Wij geloven dat financieel welzijn een recht is dat voor iedereen, en met name de jeugd, toegankelijk moet zijn.
“De beste versie van jezelf worden” is de rode draad door mijn leven.
Als baby wilde ik er altijd al graag bij zijn en maakte ik al vlot de eerste ontwikkelingen en stapjes. Als kleuter mocht ik meedraaien in de eerste klas en alvast starten met lezen, omdat ik dat aan kon. Ik begon in de eerste klas (groep 3) op een nieuwe school door een verhuizing. Helaas begon ik weer opnieuw met lezen. “Op de eerste dag starten we met boom, dus jij ook!” zei de leerkracht. Door de hele basisschooltijd heen gebeurden dit soort dingen. Had je in de 5e klas (groep 7) 0 fouten met het instapdictee, dan kreeg je een reep chocola. Alleen ik kreeg maar eenmalig een reep chocola, want wekelijks een reep geven, was niet de bedoeling. Ik werd juf, want dit was niet eerlijk!
Ik mocht vervolgens naar HAVO/VWO en koos voor de HAVO, hoefde ik niet veel te doen en deed inderdaad ook helemaal niks. Ik stond één 5 op mijn examenlijst en deed een herexamen en de conrector kon niet verbaasder zijn. Jij? Die niks doet en ook niet altijd aanwezig is? Mijn her gedaan en ik stond geen onvoldoende meer. Mijn doel was bereikt.
Na de HAVO doorgegaan naar de PABO. Vervolgens even de Master SEN erachteraan, want je had toch nog niet genoeg handvatten na dit papiertje… Ik wilde alle kinderen bereiken, want zoals ik de scholen had doorlopen, dat kon eigenlijk niet.
Vervolgens leerde ik mijn man kennen en samen hebben wij 2 prachtige kinderen. Alleen geen doorsnee kinderen. Ik dacht al vroeg dat ze een voorsprong hadden en hoogbegaafd waren, maar niemand zag het. Daar gingen we dus weer. Nu dus niet meer alleen strijden voor andermans kinderen, maar ook voor onze eigen.
Dan kom je er dus ook achter dat je zelf ook hoogbegaafd bent en niet alleen je man en kinderen….
En nu
Nu besef ik steeds meer hoe belangrijk het is om kinderen te zien. Zij moeten de begeleiding krijgen, die ze verdienen. Ze moeten zichzelf leren kennen en ontdekken. We moeten het kind weer zien en niet de hokjes. Daarnaast is het erg belangrijk dat wij als professionals onszelf kunnen zien, want dan pas kun je de volgende stap nemen en het kind zien.
De beste versie van jezelf worden, dat gun ik iedereen en dat moet ook vanzelfsprekend zijn. Iedereen verdient dit!
Waar Anja kijkt naar het kind, kijkt Mark naar de mens achter de functie. Vanuit zijn jarenlange ervaring in de technische sector weet hij als geen ander hoe belangrijk het is dat mensen op de juiste plek staan of het nu gaat om een professional in de kinderopvang, een teamleider in de techniek, of een kind dat nog volop aan het ontdekken is wie het is.
Mark denkt niet in hokjes of labels, maar in mogelijkheden. Hij maakt complexe situaties eenvoudig, stelt scherpe vragen met een vleugje humor en helpt mensen om weer beweging te voelen. Altijd op zoek naar: Waar past iemand écht? En hoe zet je diegene in z’n kracht?
Als technisch directeur bij Spanninga werkt hij dagelijks met mensen in een technische omgeving, waar processen, structuren én persoonlijkheden elkaar raken. Die ervaring neemt hij mee binnen Kidspire, waar hij met zijn creatieve blik en empathisch vermogen ook een waardevolle sparringpartner is voor organisaties die zoeken naar echte verandering.
Zijn kracht?
Doeltreffend coachen, mensen zien, en met een frisse blik het overzicht herstellen. Geen standaard antwoorden, wel maatwerk met impact.
💡 “De juiste mensen op de juiste plek, dat verandert alles.”
Bij Kidspire geloven we dat dit niet alleen geldt voor kinderen, maar ook voor teams en professionals. Daarom is Mark een onmisbare schakel in onze missie: mensen helpen groeien, precies waar ze zijn.